زمان پخش سریال «بامداد خمار» مشخص شد| ادغام دو قسمت پایانی سریال «آبان» تصویرگر تصنیف‌های زندگی | یادی از پرویز مشکاتیان استاد بی‌بدیل سنتور حکم تتلو شکسته شد +عکس سلام سینما؛ نسخه مجازی | درنگی در باب چرخش غیرحرفه‌ای بازیگری به سمت بلاگر‌ها فضای مجازی، سکوی پرتاب چهره‌های جدید | چگونه بلاگر‌های مشهدی راه خود را به تلویزیون و سینما باز کردند؟ لودمیلا اولیتسکایا، نویسنده مطرح و معاصر روس: به جنبه انسانی بیشتر علاقه مندم تا تحلیل سیاسی آموزش داستان نویسی | صحبت‌های بی آغاز (بخش دوم) صدور مجوز ساخت برای ۴ فیلم‌ساز در ستایش آرکتایپ و نگاه مینیمال مؤلفش | وقتی سلیقه، سالن‌ها را از عنصر دیدن خالی می‌کند بازی دروغ‌ها در روشنایی چراغ‌های کم‌سو | گزارشی از نمایش «بلوف زودرس» در پردیس تئاتر مستقل مشهد پرداخت ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر اجلاس وزرای فرهنگ سازمان همکاری اسلامی برگزار می‌شود رونمایی از پوستر همایش ملی بزرگداشت فردوسی در نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ امیر جعفری بازپرس کهنه‌کار سریال «کوری» شد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزاری رویداد تولید پوستر و اکران شهری به‌مناسبت اولین سالگرد شهادت دکتر رئیسی و شهدای خدمت در مشهد از توس تا کوالالامپور | میزبانی رایزن فرهنگی ایران از فارسی‌آموزان مالزی روایتی مستند از تشکیلات مخفی حزب توده ایران | کتاب «سایۀ سرخ» به نمایشگاه سی و ششم رسید رمان‌های محبوب اورسن ولز و کاترین هپبورن ژرار دوپاردیو، بازیگر برجسته فرانسوی، در آستانه محکومیت
سرخط خبرها

فضای مجازی، سکوی پرتاب چهره‌های جدید | چگونه بلاگر‌های مشهدی راه خود را به تلویزیون و سینما باز کردند؟

  • کد خبر: ۳۳۲۴۴۹
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۳
فضای مجازی، سکوی پرتاب چهره‌های جدید | چگونه بلاگر‌های مشهدی راه خود را به تلویزیون و سینما باز کردند؟
در سال‌های اخیر، با گسترش شبکه‌های اجتماعی، برخی بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌ها که به چهره‌های شناخته شده‌ای در فضای مجازی تبدیل شده‌اند، توانسته‌اند راه خود را به سینما و تلویزیون باز کنند. پدیده‌ای دو وجهی که مزایا و معایب خاص خود را دارد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ در سال‌های اخیر، با گسترش شبکه‌های اجتماعی، برخی بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌ها که به چهره‌های شناخته شده‌ای در فضای مجازی تبدیل شده‌اند، توانسته‌اند راه خود را به سینما و تلویزیون باز کنند. پدیده‌ای دو وجهی که مزایا و معایب خاص خود را دارد. در واقع، اگر این افراد استعداد و توانایی بازیگری و کارگردانی داشته باشند و تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار بگیرند، می‌توانند به واسطه میلیون‌ها دنبال کننده‌ای که دارند، به جذب مخاطب و رونق این صنعت کمک کنند.

اما در صورتی که آن‌ها بدون داشتن استعداد و آموزش‌های حرفه‌ای، صرفا به دلیل شهرت در فضای مجازی وارد این عرصه شوند، تأثیرات منفی بر کیفیت آثار هنری می‌گذارند و به اعتبار سینما و تلویزیون لطمه می‌زنند. بنابراین، می‌توان گفت حضور بلاگر‌ها در دنیای تصویر، فرصتی تازه، اما همراه با چالش‌هایی جدی برای سینمای ایران محسوب می‌شود که به بحث و بررسی‌های بسیار نیاز دارد. به بهانه پررنگ شدن حضور بلاگر‌ها در سینما، در گزارشی فعالیت چهار بلاگر معروف مشهدی را در عرصه تصویر بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صداپیشگی با لهجه مشهدی

جواد خواجوی، متولد ۲۴ خرداد ۱۳۷۱ در مشهد، فعالیت خود را در عرصه هنر با تئاتر و نویسندگی چند قسمت از برنامه «دیرین دیرین» آغاز کرد. اما نقطه عطف شهرتش به سال ۱۳۹۶ برمی گردد، زمانی که با دوبله طنز و صداگذاری ویدئو‌ها در فضای مجازی، توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. یکی از ویژگی‌های برجسته اش هم که او را از سایر بلاگر‌ها متمایز می‌کند، استفاده از لهجه مشهدی در آثارش است. سبکی خاص که نه تنها به ویدئو‌های خواجوی رنگ و بوی متفاوتی بخشیده، بلکه باعث شده است محتوای او برای طیف وسیعی از مخاطبان، به خصوص مشهدی ها، جذاب‌تر و ملموس‌تر باشد.

خواجوی پس از موفقیت در فضای مجازی، وارد دنیای حرفه‌ای عرصه تصویر شد. او مدتی با برنامه «خندوانه» همکاری داشت و سپس توانست در سریال‌های «محرمانه»، «سرباز»، «نوروزرنگی»، «فراری» و «پشت پرده» به ایفای نقش بپردازد. علاوه بر این، خواجوی حضور در سریال‌های «یاغی» و «آفتاب پرست» و برنامه «شب‌های مافیا» را تجربه کرده است. او سال گذشته نیز توانست برای اولین بار در فیلم سینمایی «آغوش باز» اثر بهروز شعیبی بازی کند که در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر اکران شد. 

خواجوی امسال نیز با فیلم «تاکسیدرمی» ساخته محمد پایدار دومین حضورش در جشنواره فیلم فجر را پشت سر گذاشت و کارنامه حرفه‌ای اش را پروپیمان‌تر از قبل کرد. کارنامه‌ای که نشان دهنده تجربه‌های متنوع و گسترده او در عرصه هنر است. خواجوی تا به امروز درعرصه تصویر جلوتر از بسیاری از بلاگر‌ها حرکت کرده، اما او هم برای تثبیت جایگاهش به عنوان یک بازیگر، نیازمند تجربه و آموزش‌های بیشتری است تا بتواند در نقش‌های جدی و متفاوت هم همانند نقش‌های طنز موفق عمل کند.

پرداختن به مسائل اجتماعی در قالب طنز

سرنا امینی، متولد ۲۸ دی ۱۳۷۲ در مشهد، فعالیت خود را در فضای مجازی با تولید دابسمش و کلیپ‌های کوتاه آغاز کرد و خیلی زود توانست با پرداختن به مسائل اجتماعی در قالب طنز، به یکی از پرمخاطب‌ترین بلاگر‌های ایران تبدیل شود. او در ادامه برخلاف بسیاری از همتایان خود، تصمیم گرفت مسیر خود را در فیلم سازی دنبال کند.

امینی که در سه سال گذشته، تحصیلاتش را در رشته کارگردانی ادامه داده، در یکی از مصاحبه هایش گفته است: «من هیچ وقت خودم را بلاگر نمی‌دانستم. با احترام به بلاگرها، آن‌ها معمولا از زندگی روزمره و چالش‌های شخصی شان محتوا تولید می‌کنند، اما من همیشه تولیدکننده محتوای طنز اجتماعی بودم. بعد از مدتی هم احساس کردم فضای مجازی دیگر مبتنی بر ارزش‌های من نیست، به همین دلیل وارد دنیای کارگردانی شدم.»

او تا به امروز سه اثر کوتاه را کارگردانی کرده که نقطه عطف آن‌ها ساخت مستند «بچه سوم» بوده است. فیلمی که در بخش فیلم کوتاه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد. این اثر همچنین توانست در دو بخش بهترین کارگردانی و بهترین تدوین، نامزد دریافت جایزه شود.

فیلم‌های کوتاه «آخرین بچه» و «۴۷:۱۰:۰۰» دیگر ساخته‌های امینی هستند که هر دو تا به امروز در جشنواره‌های مختلف خارجی توانسته‌اند جوایزی را نیز از آن خود کنند. او نه تنها در فضای مجازی بلکه در عرصه سینما نیز جایگاه خود را پیدا کرده است. همچنین با توجه به موفقیت‌های اخیرش در جشنواره‌های بین المللی، به نظر می‌رسد که در آینده می‌تواند به یکی از فیلم سازان تأثیرگذار سینمای ایران تبدیل شود.

مسیری که با زودنیوز شروع شد

مجتبی شفیعی متولد ۷ مهر ۱۳۶۷، دانش آموخته کارشناسی مدیریت از دانشگاه فردوسی مشهد است. او برخلاف بسیاری از بلاگر‌ها که پس از معروفیت حضور در عرصه هنر و بازیگری را تجربه می‌کنند، پیش از فعالیت در فضای مجازی، در کلاس‌های تئاتر شرکت و در حوزه گویندگی و دوبله فعالیت می‌کرد. اما بی شک نقطه عطف دوران کاری اش را می‌توان تولید برنامه اینترنتی «زود نیوز» دانست که در آن با نگاهی طنزآمیز به روایت اخبار روز می‌پرداخت. همین برنامه هم باعث شد تا نام او در میان کاربران فضای مجازی مطرح شود و در ادامه بتواند به دنیای تلویزیون و سینما ورود پیدا کند.

این بلاگر با حضور در برنامه‌هایی همچون «چیدمانه» و «شب‌های مافیا: زودیاک» توانایی‌های خود را در اجرای تلویزیونی به نمایش گذاشت و علاوه بر این، توانست با اجرای استندآپ کمدی در برنامه «شب آهنگی» بار دیگر ثابت کند که در حوزه سرگرمی، استعداد و مهارت ویژه‌ای دارد. شفیعی که در کنار فعالیت‌های تلویزیونی، در تئاتر نیز حضوری جدی داشته و با آثار مختلفی در مشهد و تهران بر روی صحنه رفته است، در اواخر دهه ۹۰ با نقش آفرینی در فیلم‌های کمدی «ورود و خروج ممنوع» و «عروس خیابان فرشته» وارد دنیای سینما شد و در ادامه راهش توانست با ایفای نقش در دو فیلم «آبستن» و «آنتیک»، برای نخستین بار تجربه حضور در جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. 

درمجموع مجتبی شفیعی تاکنون توانسته جایگاه خود را در دنیای سرگرمی تثبیت کند و از یک بلاگر صرف به چهره‌ای شناخته شده در تلویزیون و سینما تبدیل شود. اما برای حضور پررنگ‌تر و ماندگارتر در سینما، نیازمند تقویت مهارت‌های بازیگری و اثبات توانایی‌های خود در عرصه هنر است. اتفاقی که تحققش با توجه به پیشینه او در عرصه تئاتر و دوبله چندان دور از دسترس نیست.

مطرح شدن با اجرا‌های استندآپ کمدی

علی صبوری، متولد ۳ شهریور ۱۳۷۱ در مشهد، از جمله اولین بلاگر‌هایی بود که توانست با استندآپ کمدی و طنز موقعیت، راه خود را از فضای مجازی به تلویزیون باز کند. او در ابتدا با شرکت در مسابقه «خنداننده شو» یکی از بخش‌های پرطرفدار برنامه «خندوانه» به محبوبیت گسترده‌ای دست پیدا کرد و به عنوان یک چهره تلویزیونی مطرح شد و سپس در سریال تلویزیونی «آخر خط» به ایفای نقش پرداخت. سریالی که به او کمک کرد تا نامش به عنوان بازیگر کمدی تلویزیون نیز مطرح شود و بتواند در برنامه‌های کمدی مختلفی نیز به اجرای زنده بپردازد. البته تمام مسیری که علی صبوری در طی سال‌های گذشته طی کرده، چندان مثبت هم نبوده است.

او با افزایش شهرتش بیشتر از دیگر بلاگر‌های مشهدی با برخی انتقاد‌ها و حواشی روبه رو شد که البته این انتقاد‌ها به عملکرد نسنجیده خودش در بسیاری از مواقع برمی گردد. برای مثال در ماه‌های گذشته انتشار ویدئو‌هایی از حضور او با بادیگارد‌های شخصی در فضای مجازی، با انتقاد‌های زیادی روبه رو شد. یکی از جنجال‌های دیگرش هم به واسطه حضور در برنامه مافیایی «پدرخوانده» رقم خورد. صبوری پس از پخش قسمت‌هایی از این رئالیتی شو، در اینستاگرام خود، برخی از شرکت کنندگان را به تقلب متهم کرد.

این حاشیه‌ها بی شک می‌توانند در مسیر آینده این بلاگر تأثیر منفی بگذارند. مگر اینکه او در ادامه تمام تلاشش را برای دوری از حواشی انجام دهد و با تمرکز بیشتر بر روی مهارت‌های بازیگری و تولید محتوای حرفه‌ای تر، جایگاهش را در سینما و تلویزیون ایران تثبیت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->